Opfrissing logo KBO-Brabant, afdelingen en kringen
Waarom wijziging? Het logo van KBO-Brabant is vormgeving- en druktechnisch niet zo goed te gebruiken en ook wel aan een opfrissing toe.
Logo’s zijn een belangrijk visueel element, waaraan je een organisatie of merk herkent. Een logo is niet alleen een afbeelding, het is een visitekaartje voor de hele organisatie. Het is het eerste wat mensen zien en dient ervoor om mensen zich verbonden te laten voelen met je organisatie of merk. Het doel van een logo is dus het creëren van herkenning, vertrouwen en beleving. Een goede combinatie van een symbool, kleurgebruik en aangename lettertypes – die passen bij de tijd- spelen daarbij een grote rol. Maar: omwille van de herkenning is het óók belangrijk dat bij een wijziging van het logo de kenmerkende elementen bewaard blijven.
Wat wordt er behouden en wat gewijzigd?
Het oude beeldmerk van de KBO, van grofweg een ruit met daarin een cirkel, blijft behouden. De cirkel staat voor de mens, die beschermd wordt door een dakje, het driehoekje erboven.
De vormen worden wat bijgeslepen en de kleuren zijn dezelfde als die van de website en de Ons. Eerst worden briefpapier en enveloppen met het oude logo opgemaakt, alvorens nieuwe versies in gebruik worden genomen. De overgang zal daardoor bijna geruisloos plaatsvinden; er is geen kostbare lanceringscampagne nodig.
Dit is het logo met volledige tekst: